Polen – Warszawa: Äta

Start | Flyg och boendePraktiskt | Stadsbilder | ÄtaAtt göra | Museum | Shopping SPAZoo

Vi åt polsk mat i Gamla stan. Snacka om skrovmål!

Vi gjorde en all-time-low på zoo! Beställde hamburgare i en kiosk. De togs färdiggjorda med bröd och sås och allt ur frysen och micrades!! URK! I övrigt åt vi faktiskt riktigt gott hela tiden, men det blev mer internationell mat. Förutom sushi, en kina-buffé (men Devika väljer sushi…) och ett besök till Hard Rock Café så kan vi rekommendera fyra ställen i Warszawa.

1. Vårt favoritställe var precis nära där vi bodde, Der Elefant. Från början är det ett fisk-och skaldjursstället och vi satt i den gamla delen vid första besöket. Barnen visades efter maten till övervåning där de hade ett helt lekrum! Och där… på Der Elefant, där åt jag min bästa måltid någonsin – tonfisk! Vid följande besök var vi i den nya delen. Då beställde jag dumt nog en hamburgare. Den var visserligen supergod, men jag borde tagit tonfisken igen… Härlig miljö i både gamla och nya delen. Klicka på bilderna för större storlek.

Mat
Mat Mat
Mat Mat Mat

2. På Patriks 50-årsdag hade vi bokat bord på Polska Rozana. En restaurang som vi fått rekommenderat och som även toppar Tripadvisors lista. Mycket gott och mycket trevligt och i en lite ovanlig miljö. Det kändes lite som man var hemma hos någon i ett väldigt vackert hem. Vi fick välja bord och valde borde bredvid de nykläckta kycklingarna…

3. Några hus bort från Der Elefant ligger den italienska Ristorante Sí. Helt ok mat och med urhäftiga utemöbler! Tycker jag iallafall som gillar återbruk.

4. På påskafton åt vi mexikanskt på El Popo. Supergott och väldigt mysigt. Äter gärna en sådan påskmiddag igen!

Sist, men absolut inte minst!

Förutom restaurangerna så måste vi ju också rekommendera det chokladcafé vi själva blivit tipsade om. Där hamnade vi flera gånger… Inte billigt, men oh så gott! Vi tyckte champagne passade fint där på Patriks 50-årsdag och barnen nekade inte till en portion choklad till. Det finns 9 Wedel-caféer i Warzawa men vi gick till den nära Kulturpalatset, i nedervåningen på Hotel Intercontinental. vara någon kedja för på flygplatsen kunde man köpa godis med samma namn.