Bli medlem

Gå med i viktväktarna genom min värvningslänk så får du och jag en gratis månad, den varianten är bra om du får friskvårdsbidrag t.ex. och då rullar abonnemanget på sedan efter en månad (om du inte säger upp det innan). Länk för gratis månad: https://www.viktvaktarna.se/se/checkout/iaf/?iaftoken=596B963500

Apoteket Hjärtat brukar ha erbjudande om paket om några månader i taget. Jag har alltid valt utan coach, jag tycket det finns mycket i stöttning i grupperna på facebook och i appen.

Ny medlem

När du blivit medlem så får du tillgång till viktväktarnas app. När du loggar in första gången får du svara på massa frågor och så väljer appen rätt “färg”, för dig. Kör på den färgen några veckor åtminstone. Om du inte går ner i vikt, överväg att byta till en färg där du har färre nollpointsmat att välja på. Om du går ner i vikt så behöver du ju inte byta.

Vi har olika smartpoints per dag – utifrån vår nuvarande vikt och kön. Detta ändras automatiskt när du går ner i vikt.

Nollpointsmat är olika, beroende på färg. Det betyder att du kan äta fritt från vissa livsmedelsgrupper. Om du inte går ner i vikt så kan det bero på att du äter för mycket nollpointsmat.

Grön: många smartpoints per dag att välja bland, nollpointsmat: frukt och grönsaker

Blå: en del smartpoints per dag att välja bland, nollpointsmat: som grön, samt proteinrika livsmedel  

Lila: få smartpoints per dag att välja bland, nollpointsmat: som blå, samt utvalda fullkornsprodukter

Jag började med lila. Det var skönt att komma igång med lila och slippa registrera allt och istället fokusera på att lära mig allt kring viktväktarna. Många kör lila hela tiden men jag bytte, efter några veckor, till blå eftersom jag noterade att jag inte gick ner så mycket i vikt. Efter ett år gick jag över till grön för att få ännu mer koll på vad jag får i mig.

Dagliga registreringen

Du registrera din mat varje dag i appen. Där ser du tydligt hur mycket points du har kvar och inte. Viktväktarna rekommenderar att du äter även veckobonusen men den kan du fördela på lite varje dag, eller spara till helgen exempelvis. Detta är ett exempel på mina points, grönt program:

 

När du ska registrera något så skriver du in det i vita rutan.

 

Appen ger du förslag på vad du menar. Klicka på det som stämmer bäst. Först ser du produktförslag, sedan förslag på recept som du kan klicka in till.

När du väl klickat på semla kan du också välja om du åt en halv eller två stycken osv.

Nedanför kan du välja när du åt detta:

 

Appen känner av vilken tid det är så “nu” är förvalt. Ibland lägger jag in något i förväg om jag t.ex. vet om att jag ska äta en semla på fettisdagen så är ju det toppen att planera för det.

Streckkodläsaren

Streckkodläsaren är toppen! De vanligaste produkterna finns inlagda där. Finns det inte inlagt av viktväktarna så kan medlemmar ha lagt in det. Notera att det kan vara lite felberäkningar som medlemmar gjort, men oftast är det rätt.

Den hittar du till höger om den vita sökrutan, det är strecken som är symbol för det. Klicka på den och håll streckkoden bakom i mobilkameran.

 

Snabbval

Snabbval använder jag ofta för saker jag vet. T.ex. om jag äter en macka, så vet jag att brödet är 2,5SP, Philadelphiosten är 1SP och 1 skinka är 0. Så då skriver jag in “Macka 3SP” istället för varje enskild sak. Den är lite klurig att hitta men du börjar med att klicka i vita rutan för Sök mat & recept.

Nu ska alternativet för Snabbval ha kommit upp.

 

 

Där fyller du det som efterfrågas och så registreras det.

Övrigt

Om du svajpar med fingret så får du fram fler saker. Med Caluculator kan du beräkna SP på det som inte finns färdigt i appen.

Min mat och Sparad är sådant du själv sparat.  







Följ mig gärna på Instagram!